Logo

» Het belang van een goed logo
Als je wilt weten wat een logo kan betekenen voor een organisatie, denk dan eens aan het logo van het Rode Kruis. Je hoeft alleen maar de afbeelding van een groot rood kruis op een witte achtergrond te zien en je weet al ontzettend veel.  Je weet welke organisatie het representeert, welke waarden deze organisatie aanhangt, waarvoor jij bij hen kan aankloppen en wat je kan verwachten van producten met dit logo. Er zit ontzettend veel betekenis in deze eenvoudige afbeelding. Nu is het logo van het Rode Kruis waarschijnlijk wel het meest bekende logo ter wereld, maar ook op kleinere schaal kan een goed logo ontwerp veel doen voor een onderneming of product.


Herkenbaarheid en imago
Iedere ondernemer heeft baat bij een beeltenis dat zijn merk representeert. Een bedrijfssymbool zorgt voor herkenbaarheid en informatie naar de consument toe, zoals hierboven is geschetst voor het logo van het Rode Kruis. Een logo draagt verder ook bij aan het imago van je merk. Het is dan ook belangrijk dat een logo ontwerp datgene uitstraalt dat je wilt dat het uitstraalt. Neem bijvoorbeeld het logo van sportschoenenfabrikant Nike, de swoosh. Grote kans dat je dit symbool, en hiermee dus het merk, associeert met snelheid, eenvoud, positiviteit en focus.

Vijf kenmerken
Een goed logo ontwerp je door de vijf belangrijkste kenmerken van een goed logo in acht te nemen. De genoemde logo's, van het Rode Kruis en van Nike, voldoen aan deze kenmerken. Allereerst: hou je logo simpel. Dit draagt bij aan herkenbaarheid. Een goed logo is verder memorabel. Een logo dat men direct weer vergeet draagt niet bij aan de doelen herkenbaarheid en communicatie. Maak een logo dat tijdloos is. Met kleine aanpassingen kun je je logo verfrissen, zonder dat je een heel nieuw logo nodig hebt. Veelzijdigheid is kenmerk nummer vier voor een goed logo. Is je logo geschikt voor al je producten? Tot slot is een goed logo een logo dat past bij de organisatie dat het representeert. Een beleggingskantoor heeft doorgaans een wat strakker logo dan een fabrikant van snoep of speelgoed.

Voor grote en kleine ondernemingen
Nu kan niet ieder bedrijf een iconisch logo neerzetten zoals de genoemde voorbeelden in dit artikel. Desalniettemin laten deze logo's wel zien wat een logo sterk maakt en waarom een logo belangrijk is voor ondernemingen en individuen die een merk willen uitdragen. Hoe groot of klein je onderneming, gebruik je sterke en unieke kanten in je logo ontwerp. Zo kan je zelfs als klein lokaal bedrijf op lokale schaal een impact maken.

Bel deskundige logo ontwerper vandaag op (+31) 030 320 0214

[ terug... ]Omhoog

Eigen domeinnaam




Maak vrienden


Copyright 2002-2018